مقالات خودرو - اطلاعات فنی خودرو -
مقاله افزایش توان خودرو به روش تیونینگ
378+
ارسال شده در دوشنبه 29 دی 1399

افزایش توان خودرو از طریق تیونیگ یکی از جذاب ترین در عین حال کاربردی علاقه مندان به اتومبیل است.

مطالب ارائه شده در اين مقاله بيشتر برای افزايش توان خودرو از راه تيونينگ می باشد. 

برخي از مطالب زير ممكن است باعث آسيب زدن به موتور شود.

كسانی كه به فكر افزايش ناگهانی سرعت می باشند آسيب زدن به موتور برای آنها مهم نيست.

مطالب زير بيشتر برای ماشين هاي مسابقه اي استفاده می شود.

در خودرو های عادی کمتر از روش افزایش توان خودرو از طریق تیونینگ استفاده می شود.

تعریف تیونینگ

تون آپ (Tuning up) یا همان اسپرت کردن خودرو یعنی اعمال تغییرات در اتومبیل برای بهینه سازی آن. روشی که مهم ترین نشانه های آن شتاب، سرعت و زیبایی است. از همان ابتدای اختراع خودرو تیونینگ جز جدا نشدنی صنعت خودرو سازی بوده است.  امروزه تیونینگ یه حوزه کاملا تخصصی می باشد.

اسپرت کردن اتومبیل ها امروزه به صورت یک علم پیچیده و حساس در کشورهای پیشرفته دنبال می شود. اما در ایران تاکنون تنها ۲ گروه خودروسازی گوشه چشمی به این قضیه انداخته اند؛ «ایران خودرو» تنها به اسپرت کردن «پژو ۲۰۶» می پردازد و آن را با تیپ جوان پسند تولید می کند و «گروه بهمن» نیز «پاجرو» و «مزدا ۳۲۳» را با اسپرت داخلی و خارجی و تقویت موتور تنها برای قشری خاص به بازار عرضه می کند.

سیستم های افزايش توان خودرو 

  • افزایش توان خودرو با بهبود سیستم جرقه زنی msd

  • افزایش توان خودرو تزريق نيترواكسيد

  • افزایش توان خودرو نصب هدرز

  • افزایش توان خودرو  تزريق آب

کلاس بندی توان موتور

در کشور های مختلف قدرت موتور را بااستفاده از سه روش استانداد اندازه می گیرند.

استاندارد اروپایی DIN 

موتور بر روی خودرو سوار شده باشد و با تمام وسایل جانبی موتور قدرت موتور را اندازه می گیرند.

 استاندارد ایتالیایی  CUNA

توان موتور بدون فیلتر هوا و لوله اگزوز و بدون سوار کردن لوازم جانبی بر روی خودرو اندازه گیری می شود.

 استاندارد امریکایی SAE 

توان موتور بدون فیلتر هوا و لوله اگزوز و دینام و پمپ اب و فلایویل و دیسک و صفحه  اندازه گیری می شود.

برای مثال توان موتور در استندارد  آمریکایی اگر ۱۰۰ اسب بخار در سیستم SAE باشد،  در سیستم استاندارد DINحدودا برابر ۸۰ تا ۹۰ اسب بخار می باشد.

شرکت های افزايش توان خودرو

  • موتورسازان بزرگ دنيا

  • شركتها و كارگاههاي تخصصي به اصطلاح تيونينگ موتور

در حالت اول  قبل از تولید موتور پارامترها بررسی نموده  و موتور را طراحی  می نمایند.

به طور مثال افزایش قطر سیلندر، افزایش کورس پیستون، طراحی نوع سوپاپ، اتاق های احتراق مختلف و هزاران عواملی که در بهبود توان موتور تاثیر می گذارد این عوامل را بررسی نموده و موتوررا طراحی می کنند.

حالت دوم برای افزایش توان خودرو  پس از تولید موتور با ایجاد تغییراتی موجب افزایش توان موتور می شوند.

 

که برخی مفید و برخی از تغییرات مضر می باشد. اما به هر کاری برای افزایش توان خودرو دست می زنند حتی اگر از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نباشد.


افزایش توان خودرو با سیستم MSD

هرچه کیفیت جرقه بیشتر گردد باعث می شود احتراق بهتری در موتور صورت گیرد.

 

افزایش توان خودرو
سیستم  msd  برگرفته از کلمات multiple spark discharge می باشد. در یک سیستم جرقه زنی استاندارد در هر احتراق ۱ جرقه زده می شود. در سیستم های msd در هر احتراق تا چند جرقه در یک شمع ایجاد می شود.

هرچه جرقه با کیفیت و قدرت بیشتری صورت گیرید احتراق بهتری در موتور ایجاد می گردد.

     

تفاوت سیستم msd

فرق اين سيستم با سيستم استاندارد در اين است كه برق به وجود آمده در كويل بعد از نصب ignation Control   که قوی تر و منظم تر از سيستم استاندارد می باشد.

به اين صورت كه در سيستم استاندارد در rpm های پايين برق به صورت منظم وارد كويل می شود و كويل استاندارد تا رنجهای پايينتر از ۳۰۰۰ خوب جواب میدهد ولی وقتی دور موتور بالا رفت حالت كويل از بين ميرود و نامنظم می شود و قدرت اصلی خودش رو از دست می دهد. 

قیمت سیستم جرقه زنی msd

قیمت های ارائه شده در این قسمت حدودی و مربوط به زمستان ۹۷ می باشد.

هزینه یک کیت msd با قدرت جرقه ۱۲۵ میلی ژول، ولتاژ اولیه ۴۸۰ ولت و ولتاژ خروجی ۵۵۰۰۰ ولت حدود ۴.۵ میلیون تومان می باشد.(بر اساس قیمت استعلامی از فروشنده)

 

افزایش توان خودرو با  nitrous oxide

مشخصات گاز نیتروس اکساید

 

گاز نیتروس

گاز نیتروس اکساید یا گاز خنده که در گذشته به هوای صانعی معروف بود در سال ۱۷۷۴ توسط جوزف پریستلی با پاشیدن نیتریک اسید بر روی براده های آهن تهیه شد.

گاز نیتروس اکساید ، گازی بی‌رنگ ، بی‌بو و غیرقابل اشتعال است. که در دمای اتاق بی اثر است و واکنش پذیری کمی دارد اما افزایش دما سبب افزایش واکنش پذیری آن می گردد. این گاز سنگین تر از هواست و در رده ی اصلی گازهای گلخانه‌ای قرار داشته و آلوده کننده ی هوا می‌باشد.

   

تاریخچه استفاده از گاز نیترو (N2O)

شاید مخترع این سیستم آقای پورشه باشد که آن را در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار داد. در آن زمان هواپیماهای آلمانی به علت کندی حرکت نمی‌توانستند از پس هواپیمای دشمن بر آیند. در این موقع بود که آقای پورشه به داد ارتش آلمان رسید و با این سیستم توانست هواپیماهای آلمانی را نجات دهد. در آن زمان موتور اکثر هواپیماها موتورهای شعاعی بوده که مکانیزم کاری درست شبیه موتورهای اتومبیل دارند.

 

استفاده از گاز نیتروس در تیونینگ

استفاده از گاز نیترو در افزایش توان خودرو 

گاز نیتروس به قابل اشتعال نیست که بتواند داخل سیلندر بسوزد و تولید توان کند. این گاز وقتی وارد سیلندر می‌شود، به دلیل گرمای زیاد داخل محفظه به اتم اکسیژن و نیتروژن تجزیه می‌گردد.


 اين سيستم معمولا با دخالت راننده و اغلب فقط موقع شتاب گيری به صورت بسيار محدود مورد استفاده قرار می گيرد. با استفاده از اين  سيستم راننده در مواقع نياز با تزريق نيترو اكسيد به درون مانيفولد ورودی، ميزان اكسيژن مخلوط را  بالا مي برد و موجب ايجاد احتراق قوی تری در محفظه احتراق می شود كه نتيجه مستقيم  آن، افزايش چشمگير اما محدود  و مقطعی توان توليدي موتور است.

اين گاز وقتي وارد سيلندر مي شود، به دليل گرماي زياد داخل محفظه به اتم اكسيژن و نيتروژن تجزيه می گردد. در اين تجزيه پيوند بين اتم ها شكسته می شود. اين عمل با گرفتن گرما از سيلندر همراه است در نتيجه دماس محفظه ی احتراق كم مي شود.

خيلی سريع اتم های فعال اكسيژن با هم تركيب شده و مولكول ۲O را به وجود می آورند. حال اگر ما مقداری سوخت اضافی وارد سيلندر كنيم می توانيم با گاز اكسيژن حاصله، سوخت اضافی را بسوزانيم و نيروی بيش تری توليد كنيم.


افزایش توان خودرو  با استفاده از هدرز

عامل کلیدی در افزایش توان خودرو بهبود تخلیه گازهای خروجی ازموتور است.  هدرز سبب کاهش میزان افت راندمانی می شود و به خروج راحت تر گازها کمک می کند.

بزرگتر بودن لوله و کم کردن پیچ و خم ها در لوله باعث راحت تر خارج شدن دود از سیلندرها می شود. هدرز ها نسبت به شکل، طراحی، و جنس های انها باعث افزایش قدرت از ۵٪ الی ۱۵٪ در موتور می شود.

 

افزایش توان خودرو با  تزریق آب در منیفولد ورودی

در بسیاری از موتورهای  با نسبت تراکم بالا در حالت تمام بار موتور”WOP” ( دریچه گاز کاملا باز) سیستم آبپاش وارد مدار می شود. با تزریق مقادیری آب به صورت اسپری شده در داخل مانیفولد ورودی موتور مخلوط سوخت وهوا را خنک تر می کند و در نتیجه  چگالی مخلوط بالا می رود و راندمان حجمی موتور بهبود می یابد و نسبت تراکم بالاتری در موتور ایجاد خواهد شد.

کار برد تزریق آب در موتور هایست که در آنها از سیستم پر خوران استفاده شده است. تزریق آب به طور غیر مستقیم هم چگالی هوا را بالا برده و هم قدرت موتور را افزایش می دهد.

تزریق آب در موتور باعث افزایش راندمان حجمی  و ورود مقدار بیشتری هوا به داخل موتور می شود اما این کار هم باعث مقدار کمی الودگی و هم آسیب به موتور می شود اما این کار برای کسانی که دوست داران سرعت و شتاب هستند کاربرد دارد

نمونه پروژه های آماده

دریافت آنی
پشتیبانی 24 ساعته
درگاه پرداخت آنلاین
امکان دریافت مجدد
دارای نماد اعتماد