
رشته مهندسی مکانیک از گرایش های مختلفی تشکیل شده است که در مقطع کارشناسی
به صورت عمومی و در مقطع کارشناسی ارشد به صورت تخصصی به انها پرداخته میشود
که ما در اینجا قصد داریم به معرفی گرایش های مهندسی مکانیک بپردازیم.
۱:گرایش ساخت و تولید
گرایش ساخت و تولید یکی از کاربردی ترین گرایش در رشته مهندسی مکانیک میباشد که در حوضه ساخت ماشین الات و ….. فعالیت دارد.
هدف این گرایش تربیت کارشناسانی است که با به کار گیری تکنولوژی مربوط به ابزار سازی ، ماشین کاری ، ریخته گری ، فرم دادن فلزات ،جوشکاری و ….
کارگاه یا کارخانه های را راه اندازی کنند تا به صنعت ساخت و تولید کمک کنند.
۲:گرایش تبدیل انرژی
گرایش تبدیل انرژی، به تجزیهوتحلیل مسائل مختلف در زمینههای گوناگون مانند تبدیل انرژی ،سیالات ، احتراق،
انتقال حرارت ،تهویه و محیط زیست، علوم دریایی، خودرو و زمینههای متعدد دیگر میپردازد
و همچنین تحلیل و طراحی سیستمها از دیدگاه حرارتی و سیالاتی را مدنظر دارد.
دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد گرایش تبدیل انرژی، مستلزم به گذراندن واحدهای درسی تا سقف ۳۲ واحد میباشند.
۳:گرایش طراحی کاربردی
گرایش طراحی کاربردی یکی دیگر از رشته های کاربردی مهندسی مکانیک میباشد که کاربرد زیادی در صنعت دارد،
این گرایش به بررسی انواع نیروها، حرکتها و تأثیر آنها بر اجزای مختلف ماشین و طراحی خلاقانه و بهینهی مکانیزمها
در زمینههای سیستمهای دینامیکی و کنترل، صنایع خودرو، هوافضا، رباتیک، بیومکانیک، تحلیل و طراحی سیستمهای مکانیکی میپردازد.
دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد گرایش طراحی کاربردی، مستلزم به گذراندن واحدهای درسی تا سقف ۳۲ واحد میباشند.
۴:گرایش بیومکانیک
گرایش بیومکانیک در واقع کاربرد علم مکانیک در زیستشناسی میباشد و هدف در بیومکانیک درک مکانیزم سیستمهای زنده میباشد.
بیومکانیک کمک به درک عملکرد گرایش بیومکانیک توانایی طراحی و ساخت تجهیزات و مواد لوازم پزشکی،
ایمپلنتها، اورتزها و پروتزهای مناسب و سازگار با بدن موجود زنده را به متخصصان می دهد.
۵:گرایش سیستمهای تعلیق ترمز و فرمان
هدف گرایش سیستم های تعلیق ترمز و فرمان ، طراحی کارآمد خودرو از جنبه های فرمان پذیری ،
قابلیت کنترل و پایداری و جذب ارتعاشات و نوسانات جاده می باشد.
در این گرایش مباحثی مرتبط با سیستم های تعلیق ترمز و فرمان خودرو مورد بررسی قرار می گیرد.
۶:گرایش سیستم محرکه خودرو
در این گرایش مهندسین در جهت طراحی بهینه موتور برای کاهش مصرف سوخت و بهبود پارامترهای عملکردی موتور نظیر
توان و گشتاور تلاش میکنند. همچنین سیستمهای خنککاری موتور و سیستمهای تهویه مطبوع خودرو از جمله مواردی است
که در فضای رقابتی طراحی باعث چشمگیر شدن ویژگیهای یک سیستم طراحی شده میگردد.
مهندسین خودرو در این گرایش نیاز به تسلط بر مکانیک جریان سیالات و انتقال حرارت ناشی از آن دارند.
۷:گرایش مکاترونیک
مکاترونیک یا مهندسی مکانیک و الکــترونیک تلفیق سه رشته مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر میباشد.
این رشته سعی دارد تا نگاهی یکپارچه به سیستمهای تشکیل شده از اجزای مکانیکی – الکترونیکی – کنترلی و نرمافزار داشته باشد.
هدف مکاترونیک ایجاد و استفاده از ارتباط داخلیِ میان رشتههای مهندسی مرتبط با اتوماسیون و خودکارسازی است،
تا یک نمایه از کنترلِ پیشرفته را در سیستمهای ترکیبی به خدمت بگیرد.
مهندسی مکاترونیک یک مجموعه بین رشتهای تلفیقی از پوشش اهداف مشترک رشتههای مهندسی مکانیک، مهندسی برق،
مهندسی کنترل و مهندسی کامپیوتر پدیدآمده است.
۸:گرایش مهندسی دریا
هدف گرایش مهندسی دریا تربیت متخصصانی است که به طور تخصصی در ارتباط با کشتی و سازههای دریایی مثل
اسکلهها و سکوهای نقتی متحرک مطالعه میکنند و طراحی بدنه، استحکام بدنه، سیستمهای موتور گیربکس،
پایداری کشتی در مقابل امواج جانبی کشتی و طراحی مربوط به ناوبری میپردازند.
۹:گرایش سازه بدنه خودرو
در این گرایش از مهندسی مکانیک، هدف تربیت متخصصانی در زمینه سازه و بدنه خودرو برای طراحی خودروهایی با عملکرد بهتر در تصادفات،
کمترین مقاومت در مقابل جریان هوا و مباحثی شامل مواد بکار رفته در ساخت بدنه خودرو می باشد.
۱۰:سیستمهای انرژی و محیط زیست
هدف تربیت متخصصانی برای طراحی سیستمهای بهینه مصرف سوخت بر اساس معیارهای اقتصادی میباشد.
متخصصان این رشته از مهندسی مکانیک با واحدهای مربوط به اقتصادی که میگذرانند به طراحی
سیستم های انرژی بر اساس بهینه مصرف انرژی و بهینه آلودگی محیط زیست میپردازند.