
تاریخچه بلبرینگ ها در بینالنهرین و امپراتوری ایران باستان شروع میشود. پس از آن توسط لئوناردو داوینچی در رنسانس ابداع شد اما به صورت صنعتی از سال ۱۹۱۶ در ژاپن آنها پیشرفت کردند و بالغ شدند به طوری که امروزه سالیانه ۳ میلیارد از آنها تولید میشوند.
تاریخچه بلبرینگ ها در بینالنهرین و امپراتوری ایران باستان شروع میشود، مهندسان مکانیک ایران هشت قرن قبل از میلاد مسیح از یاتاقان ها استفاده کردهاند. این موضوع در شکلی که در زیر آورده شده کاملاً مشخص است. در این تصویر که نقش برجسته ساخت و ساز در پرسپولیس ایران است، افراد یک مجسمه بزرگ را با کمک گیری از یاتاقان ها در حال کشیدن هستند.
بعدها، یک نابغه معروف دوره رنسانس، لئوناردو داوینچی، با یک ایده مجدداً ظهور کرد که شباهت قابل توجهی با بلبرینگ های مدرنی که امروزه استفاده میشود داشت. تمدن مبتنی بر ماشینها که در انقلاب صنعتی در قرن ۱۸ متولد شد به توسعه یاتاقان های مدرن منجر شد.
در سال ۱۹۱۶ شرکت NSK آغاز به کار کرد تا اولین تولید کننده تخصصی یاتاقان ها در ژاپن باشد. این روند تا پایان جنگ جهانی دوم و پس از آن حتی ادامه داشت و فن آوری بلبرینگ ها و یاتاقان ها در ژاپن پیشرفت قابل توجهی کرد. سال ۱۹۵۵ مشخصاً آغاز رشد تقاضا برای بلبرینگ ها بوده است. علت این امر پیشرفت و افزایش تولید خودروهای خصوصی و لوازم خانگی از قبیل ماشین لباسشویی، یخچال و تهویه مطبوع بود. در چنین محیطی، بر خلاف شرکتهای خارج از ژاپن، یکی از ویژگیهای کلیدی بلبرینگ های ژاپنی سکوت آنها بود. اینچنین است که تولید کنندگان ژاپنی همواره در حال تلاش و تحقیق و توسعه برای ساخت یاتاقان های بیصدا در جهان هستند. پس از آن، ژاپنیها به دوام بلبرینگ های خود بیشتر اهمیت دادند و سپس یاتاقان های ژاپنی مشهور به سکوت خود را به ایالات متحده و اروپا صادر کردند.
گفته میشود سالانه حدود ۳ میلیارد بلبرینگ در ژاپن ساخته میشود، که بیش از ۴۰٪ از آنها برای استفاده در خودروها ساخته میشوند و نزدیک به ۳۰ درصد از آنها نیز صادر میشود. در جهان بلبرینگ ها روز به روز در حال توسعه و بهبود اند و نتایج حاصل از پژوهشها باعث شده موارد زیر ایجاد شود:
- کاهش وزن
- افزایش فشردگی و کوچک شدن بلبرینگ ها
- افزایش طول عمر
- کاهش انرژی مورد نیاز و کاهش اصطکاک
- کاهش تأثیر منفی بر محیط زیست